Ferie i Danmark

**Artiklene fra Danmark skrives på bokmål**

Kurset på Løgumkloster sluttet lørdag morgen, 1. juli. Vår kursleder Aksel Krogslund Olesen fylte 49 denne dagen, så under morgenmaden ble han feiret med sang. Jeg fikk skrevet denne måneds første innlegg på bloggen før vi forlot Løgumkloster højskole, og lurte nok litt på om det ble mulig å skrive noe når vi var på reise. Som du ser, hadde jeg ikke trengt å begymre meg. Jeg sitter nå på Sømandshjemmet i Hanstholm og venter på ferja. Her har de internet-kafé, så når jeg bare legger på penger, kan jeg skrive så mye jeg lyster.

Vi forlot Løgumkloster og reiste til Haderslev for å se om de kanskje hadde åpent på antikvariatet hvor jeg hadde funnet to bøker jeg gjerne ville kjøpe. De hadde stengt, så vi tok en tur i byen i stedet. Det var landsturnstevne i byen og 25.000 gymnaster fylte gatene, men vi fant en parkeringsplass og kunne ta en tur i gågata der i byen. Så kom vi til domkirken, og der skulle det være orgelkonsert ved kirkens organist, Svend Prip. Han var en glimrende organist, og 60-70 tilhørere fulgte konserten og gav ham varm applaus til sist.

Fra Haderslev dro vi til Christiansfeldt, byen til Brødremenigheten. Der så vi både museet, kirken og kirkegården, som kalles «Guds ager» og er veldig spesiell. Menn og kvinner ligger på hver sin side av den senrale akse på kirkegården, slik som de fra gammelt av satt på hver sin side i kirkene i Setesdal.

Etter en opplevelsesrig lørdag var det godt å slappe av med fotballkamp om kvelden. Vi fant et hotell i Århus, vi hadde møtt noen venner som vi ville hilse på til gudstjeneste neste dag. I Danmark begynner gudstjenestene tidlig til vanlig og ekstra tidlig i mange kirker om sommeren. Prestene har kanskje to gudstjenester på en søndag, og første gudstjeneste klokka 8.30 og andre klokka 10 er ikke uvanlig. I Langenæs kirke traff vi våre venner, som nok hadde lurt på om vi ville finne fram, og etter en fin gudstjenestetime fikk vi omvisning i kirken og en hyggelig prat før vi fortsatte vestover.

Vi hadde tenkt at vi kanskje skulle kjøre til Jespershus blomsterpark, men det var 28 grader og vi valgte å senke ambisjonene. I stedet for å dra direkte til Mors, stoppet vi i Viborg og besøkte den flotte domkirken der, en diger steinkirke med utrolig mange flotte bilder på veggene. Der stoppet vi i nesten to timer før vi fortsatte.

Vi hadde tenkt å kjøre til Mors og fortsette til Thisted, slik vi gjorde da vi kjørte nedover. Vi fikk råd fra deltakere på kurset om Nordisk sang om å kjøre over Stensbjerg. Sanddynene her ute er større enn på Sola-stranden. Men vi tenkte at vi skulle krysse Mors lenger sør, så vi fikk en lenger strandpromenade. Da fikk vi et cruise med ei ferje også på turen. Reidun ble ganske overrasket da vi kom til ferjeleiet der ute i Limfjorden, hun hadde trodd det var bro der. Heldigvis gikk ferjen hvert 20. minutt, og vi kom rett på med det samme vi kom til ferjeleiet.

Vel framme i Hanstholm viste det seg at det var kjentfolk fra Valle som ventet på ferja, de hadde blitt stående igjen fordi det var overbokning på den forrige avgangen, som de hadde planlagt.

Sømandshjemmet i Hanstholm hadde et godt og billig tilbud om mat, og de har også internettkafe. Du betaler 40 kroner timen for å vøre pålogget. Nå er det bare et minutt igjen av tilmålt tid, så jeg slutter av og takker for praten.